top of page
  • תמונת הסופר/תOrly Tsabar

שפה יוצרת מציאות

עודכן: 8 באוק׳ 2020

אתמול בערב צפיתי בכתבה שעסקה בנושא של טיפול בבעיות קשב וריכוז. במהלך הכתבה דיברו הורים רבים ואחת מהם אמרה "אני אמא לילדת קשב וריכוז" וחשבתי לעצמי "לא, את אמא לילדה עם קשיים בקשב וריכוז" ולמה בעצם האמירה הזו כל כך צרמה לי? מה לא בסדר בה?

השפה שלנו יוצרת את המציאות עבור ילדינו וגם עבורנו ההורים. כשאנחנו אומרים "יש לי ילד אוטיסט/ מפגר/ חולה נפש". אנחנו מגדירים את כל דמותו בתווית המגבלה שלו באופן שכל הוויתו מצטמצמת לכדי האבחנה הרפואית וכל הקסם והאיכויות שטמונים בו נעלמים מהעין ודורשים מאיתנו לחפש עמוק עמוק ולעתים אפילו לא למצוא.


המשימה שלנו כהורים וכחברה היא לשנות את נקודת המבט שלנו.

ממקום שמגדיר את הילד/האדם דרך מוגבלותו למקום שמזהה את המוגבלות הקיימת באדם, אך מבין שאיננה המהות שבו ושלו.

חובתנו לזכור, שבכל אחד ואחת קיימים רבדים נוספים ובהם דברים שהוא אוהב לעשות, יכולות וכוחות, חלומות לעתיד וקשיים אחרים שלא בהכרח קשורים למוגבלות.

פטרשיה דיגן כותבת "כשהייתי בת 17 ועדיין בשנתי האחרונה בתיכון, חוויתי פסיכוזה והובלתי לבית חולים פסיכיאטרי. הובחנתי שם כסובלת מסכיזופרניה. לאחר האבחנה, התווית של הסכיזופרניה השתלטה על הזהות שלי. העובדה שהייתי אתלטית טובה, שנהניתי להיות בטבע, שהייתי הילדה הבכורה במשפחה גדולה ממעמד הפועלים לא עיניינו את הצוות המקצועי שהיה סביבי. מה ששינה בעיניהם היה שהייתי סכיזופרנית" (חשיבה מחודשת לגבי שיקום: חרות).

לימים, פטרשיה דיגן הצליחה לגלות בתוכה תעצומות נפש אדירות ולעשות דרך חתחתים במעלה האתגר והמוגבלות הנפשית שלה, המלווה אותה כל חייה.


היא הפכה לד"ר פטרישיה דיגן, מרצה וחוקרת בעלת שם עולמי בתחום בריאות הנפש.

מהמובילות ומתוות הדרך בתחום שינוי השפה של המטפלים והרופאים כלפי מטופליהם.

היא מזכירה לכולם שיש בהם כוחות. הרבה הרבה מעבר למה שהמחלה הגדירה ואם ניתן יד, אם נעניק תקווה ונאמין בשינוי אפשרי – כל אחד יכול להוציא את עצמו לאור מתוך כל מגבלה הטמונה בו.


אני מזמינה אתכם לשנות את השפה ואיתה את המציאות של כל ילד ואדם עם מוגבלות. ניצור עבור הילד שלנו מציאות בה הוא הרבה יותר מהמוגבלות שלו. מציאות בה המגבלה היא חלק מהחיים שלו ולא כל החיים.

מציאות בה למרות ואולי בזכות המגבלה הוא גדל להיות אדם עם יכולות, רצונות, אהבות וגם מגבלה איתה הוא מתמודד הכי טוב שהוא יכול...וגם אתם ההורים.

עוד לקריאה על פטרישיה דיגן אתם מוזמנים לכאן

לקריאה נוספת על 'גישת הכוחות'


125 צפיות0 תגובות
bottom of page